Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی به مصاف معاملات بیست و هفتمین روز اسفند می‌رویم که بازار دیروز متعادل و بی‌رمق آغاز کرد. برای دقایقی بهتر شد اما به هر جهت این آخرین روزی بود که معامله‌گران می‌توانستد با فروش سهام اقدام به درخواست وجه جهت تامین نقدینگی شب عید و تعطیلات نوروزی نمایند و لذا با گذر از یک ساعت ابتدایی، سمت عرضه مانعی برای پیشروی خریداران شد. بنابراین شاخص کل با از دست دادن کل رشد روزانه و حتی ...

«در انتظار یک پایان و آغاز خوب !!»  

علیرضا باغانی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات بیست و هفتمین روز اسفند می‌رویم که بازار دیروز متعادل و بی‌رمق آغاز کرد. برای دقایقی بهتر شد اما به هر جهت این آخرین روزی بود که معامله‌گران می‌توانستد با فروش سهام اقدام به درخواست وجه جهت تامین نقدینگی شب عید و تعطیلات نوروزی نمایند و لذا با گذر از یک ساعت ابتدایی، سمت عرضه مانعی برای پیشروی خریداران شد. بنابراین شاخص کل با از دست دادن کل رشد روزانه و حتی کمی افت در ارتفاع دو میلیون و 148 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. افت بیشتر شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که تعداد نمادهای سرخ‌پوش در معاملات روز گذشته بیش از نمادهای سبزپوش بوده است. ارزش معاملات با افت 11 درصدی به 4 همت رسید و رقمی بالغ بر 200 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.

روزهای پایانی اسفند را در حالی پشت سر می‌گذاریم که در انتهای هر سال و یا در اواخر سال مالی برخی از کارگزاران مشتریان خود را جهت تسویه موقتی اعتبارات تحت فشار می‌گذاشتند و این موضوع از ناحیه عرضه بازار را به چالش می‌کشید اما طی یک ماه و نیم گذشته بانک مرکزی، بانکها و کارگزاران را جهت کاهش سطح اعتبار کارگزاران تحت فشار گذاشت. تا جایی که حتی بانکها به‌خصوص بانکهای دولتی از تمدید قرارداد تسهیلات با کارگزاران طفره رفتند و همین مساله طی مدت اخیر بشدت بازار و کارگزاری‌ها را در کاهش لاین اعتباری‌ها زیر فشار گذاشت. و چه عجیب که این تصمیم نه در اوج که در بدترین و سخت‌ترین شرایط بازار گرفته شد !!

حتی شنیده می‌شود لاین اعتباری برخی کارگزاری‌ها به یک سوم رسیده است ! در جلسات محرمانه و علنی هم این موضوع از سمت کارگزاری‌ها به سازمان اعلام شده اما طبق معمول نهاد ناظر در اتفاقاتی که به ضرر بازار است، صرفا نظاره‌گر ماجرا بوده و سکوت پیشه می‌کند. البته همانطور که روز گذشته هم اشاره شد، این مساله اتفاق جدیدی نیست. بسیاری از کارگزاران و مشتریان حقیقی و حقوقی از این مساله مطلع بودند اما رسیدن نامه اعتراضی کانون کارگزاران و علنی شدن آن به فضای عرضه در بازار چهارشنبه گذشته دامن زد. متاسفانه بانک مرکزی شمشیر را از رو بسته و هیچ درکی از جریان پولی و اثرات تصمیمات اشتباه خود در بازار ندارد.

بازار مدت‌ها است که انگیزه کافی برای حرکت قوی ندارد. دلیل اصلی این موضوع هم دقیقا همین تصمیمات خلق‌الساعه و مسخره‌ای است که از سوی دولت و بانک مرکزی اتخاذ می‌شود. چه جالب که اعتبار بانکها به کارکنان به بیش از 150 همت رسیده اما بانک مرکزی دست روی 40 همت اعتبار کارگزاران گذاشته است ! امیدواریم این موضوع برای سال جدید کمی بهبود یابد و البته رئیس سازمان هم در تعطیلات نوروزی کلاه خود را قاضی کرده و تغییراتی در سیاست‌های خود اعمال کند که به سود بازار باشد ... !!

باری دیگر روی مساله تاکید می‌کنیم که بازار برای حرکت رو به جلو و جذب نقدینگی نیاز به انگیزه و اعتمادسازی دارد. طی روزهای اخیر درخصوص چند عامل برای حرکت بازار صحبت شد. تغییر و تحولات در صنعت خودروسازی، اصلاح فرمول پالایشی‌ها، حرکت به سمت اصلاح نرخ نیما و کاهش شکاف آن با دلار آزاد و برخی تصمیمات دیگر می‌تواند عاملی برای تحرکات مثبت و یک آغاز خوب در سال نو باشد. این وظیفه سازمان است که برای دفاع از حق و حقوق سهامداران پا پیش گذاشته و نهادهای مختلف را برای کمک به بازار و صنایع تحت فشار قرار دهد.

به سراغ بازار برویم. بازاری که نه خیلی جذاب و نه خیلی بد بود و بطور کل فضا نسبتا کسل‌کننده پیش رفت. اما احتمالا برای امروز و فردا فضا تا حدودی بهتر باشد. در ادامه مروری بر تحولات سال 1402 ، برای امروز نگاهی به رویدادهای آخرین فصل سال خواهیم داشت. فصلی که بازار درگیر تصمیمات دولت و بانک مرکزی و البته اتفاقات جنگی بود.

2) اپیزود 4: زاویه بانک مرکزی با بورس !

زمستان را در شرایطی آغاز کردیم که تحولات نیمه دوم پائیز بسیاری را به تجربه زمستانی گرم در راستای جبران تابستان سرد اُمیدوار کرده بود. از طرف دیگر با گذر از قطعی مکرر برق در تابستان، این انتظار وجود داشت که بسیاری از شرکت‌ها در گزارش‌های فصلی دست پُر باشند.

تغییرات اقلیمی آب و هوایی از دیگر مواردی بود که انتظارات را از تولید و فروش شرکت‌ها افزایش داده بود.

اما بازار درس دیگری به سهامداران داد و زمستان از آنچه که تصور می‌کردیم بدتر و با یخبندان عجیبی در تابلوهای معاملاتی آغاز شد.

شاخص کل در این فصل کار خود را در ارتفاع 2.210 هزار واحدی آغاز کرد. در روزهای پایانی دی درست در زمانی که بازار آماده برگشت از ناحیه گزارش‌های فصلی و همچنین رشد قیمت ارز در بازار آزاد بود، دو اتفاق تلخ رخ داد تا باری دیگر اُمیدها نقش بر آب شود.

اتفاق اول درگیری برون‌مرزی کشور در منطقه بود و اتفاق دوم رسیدن ابلاغیه وزارت نفت مبنی بر کاهش نرخ بنزین پالایشی‌ها. در واقع پالایشی‌هایی که می‌توانستند ناجی بازار شوند، با یک خودزنی دیگر از سوی دولت، افت دیگری را به بازار تحمیل نمودند.

البته این پایان کار نبود؛ چراکه با نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی و شدت گرفتن تقاضا برای دلار و طلا، رئیس بانک مرکزی با ابلاغیه‌ای مبنی بر انتشار گواهی خاص سپرده با نرخ سود 30 درصدی، بازار را در بهت و سکوت فرو برد.

بازار از ابتدا تا انتهای این فصل در انتظار اصلاح دلار نیما بود. اما رئیس بانک مرکزی که درسی از تجربیات گذشته نگرفته، دقیقا همان روشی را پیاده کرد که گذشتگان نتیجه درستی از آن نگرفته بودند. اصرار بر ثبات نرخ نیما، ایجاد رانت عظیم بیش از 50 درصدی برای وارکنندگان و دلالان و نرخ سود 30 درصدی حاصل دست‌پخت محمدرضا فرزین برای آخرین فصل سال 1402 بود.

البته در نیمه دوم اسفند با کاهش ریسک‌های سیاسی، اصلاح میزان عوارض صادراتی، زمزمه‌هایی درخصوص اصلاح فرمول خوراک و فرآورده‌های پالایشی، تغییر و تحولات مدیریتی جاده مخصوص و امیدواری به تصمیمات خاص سران قوا برای صنعت خودرو، فضا کمی بهتر شد اما آخرین ماه سال هم بی‌دردسر نبود و بحث تسویه اعتباری‌ها و افزایش نرخ برق صنایع و اختلال در سامانه فرابورس نفس همه را گرفت.

مهمترین اتفاقات فصل زمستان:

  1. موافقت نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  2. گشایش اولین LC شبکه بانکی ایران در خارج از کشور (روسیه)
  3. حوادث تروریسی کرمان
  4. اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری (برداشته شدن موانع جهت تجدید ارزیابی هلدینگ‌ها)
  5. ممنوعیت نقل و انتقال پول توسط عراق برای ایران و 4 کشور دیگر
  6. روشن شدن ابعاد لایحه بودجه 1403 و رویت افزایش 50 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت
  7. حملات آمریکا و بریتانیا علیه چند هدف نظامی و غیرنظامی در یمن
  8. حملات سپاه پارسداران به دو مقر گروهک تروریستی جیش‌الظلم در خاک پاکستان
  9. انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای (عمدتا 9 ماهه)
  10. ابلاغیه تلخ وزارت نفت برای شرکت‌های پالایشی (تغییر فرمول نرخ بنزین)
  11. توافق ضمنی وزارت صمت با خودروسازان جهت اصلاح نرخ خودرو از ابتدای سال 1403
  12. قطعی گاز صنایع (با مدت زمان کمتر از سالهای اخیر)
  13. حملات پهپادی ایران به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن و کشته شدن 3 سرباز و 34 مجروح آمریکایی
  14. جهش جدی نرخ ارز و افزایش تقاضا برای انواع کالاها
  15. انتشار 280 همت گواهی سپرده با نرخ علی‌الحساب 30 درصد (افزایش نرخ سود بانکی)
  16. حملات متقابل آمریکا به چند پایگاه ایران در سوریه و عراق
  17. تغییر مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس
  18. کاهش فعالیت بازارگردان‌ها
  19. ارائه برنامه افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در 3 نماد ذوب، اخابر و وامید
  20. وعده وزیر اقتصاد درخصوص اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشگاه‌ها
  21. نامه رئیس سازمان بورس به رئیس‌جمهور درخصوص اثرات منفی گواهی سپرده بر بورس
  22. صدور دستور واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی بر اساس تاکید مقام معظم رهبری
  23. کاهش نرخ عوارض صادرات کالاهای خام و نیمه خام و برگشت به نرخ‌های قبلی
  24. برگزاری 6 جلسه حراج سکه طلا توسط بانک مرکزی (فروش ربع سکه با دلار 100 هزار تومانی !)
  25. پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی آمریکا (در جناح جمهوری‌خواهان)
  26. برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری
  27. افزایش 2 برابری تعرفه برق صنایع
  28. فشار بانک مرکزی به کارگزاران جهت تسویه بخشی از تسهیلات دریافتی از بانکها
  29. رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی
  30. اختلال در سامانه فرابورس
  31. تغییرات مدیریتی در صنعت خودروسازی
  32. حراج 90 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی (سنگین‌ترین حراج در کل تاریخ !)
  33. اخطار بانک مرکزی به مدیر ۶ بانک متخلف در زمینه نرخ سود بانکی
  34. انعقاد قرادادهای میدان پارس‌جنوبی با ۴ شرکت پتروپارس، اویک، قرارگاه خاتم‌الانبیا و مپنا (۲۰ میلیارد دلار)
  35. موافقت و حمایت دیوان محاسبات کشور با تجدید ارزیابی خودروسازان
  36. تسویه ۲۵ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی با واگذاری ۱۷ درصد سهام شرکت کشتیرانی
  37. رسیدن سود اواق خزانه اسلامی [اخزا] به ۳۴ درصد !
  38. واگذاری بلوک 51 درصدی شاراک توسط وبانک و خرید آن توسط شرکت پالایش نفت تهران
  39. افت قیمت سنگ‌آهن به دلیل فضای رکودی ساخت و ساز در چین

در مجموع زمستان هم همچون فصول قبل، چندان برای بازار خوش‌یمن نبود و بازدهی شاخص کل تا به اینجای کار منفی 2.8 درصد بوده است !

یک سال تلخ و پرحادثه را پشت سر گذاشتیم. سالی که از ابتدا تا انتهایش دست دولت تا آرنج در جیب صنایع و سهامداران بود و بانک مرکزی تا حد امکان و توان جفتک‌‌پرانی کرد ! به واقع اگر سهامداران نبودند، دولت از گرسنگی تلف می‌شد ! بیش از 15 سال از فعالیت حرفه‌ای حقیر در بازار سرمایه می‌گذرد. انصافا هیچ سالی فضا اینقدر پر تنش و تلخ نبوده است. جالب است بدانید که از ابتدای سال تاکنون رقمی بالغ بر 41 همت نقدینگی تحت تاثیر تصمیمات غلط سیاستگذار و گسترش فضای نااطمینانی از چرخه بازار خارج شده است.

امیدواریم سال 1403 متفاوت از سالی که گذشت باشد. هر چند که با فرمانی که دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند، به نظر یکسال پرحاشیه دیگر نه فقط در انتظار بازار سرمایه که در انتظار اقتصاد و جامعه خواهد بود ... !

3) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

4) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* گفتگوهای دور دوم علی باقری و برت مک گورک، مشاور امور خاورمیانه کاخ سفید به تعویق افتاده است. آنها ژانویه دیدار کرده بودند. به‌گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، واشنگتن امسال مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده تااین کشور را متقاعد کند از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به‌حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

* مهدوی ابهری دبیر کل انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با پیگیری‌های این انجمن به همراه سازمان بورس و با همکاری وزارت اقتصاد با لغو اخذ مالیات علی‌الحساب از صادرات مواد خام و نیمه خام شرکت‌های پتروشیمی موافقت شد که اکنون با تحقق این امر شاهد سودآوری و بهبود نقدینگی این صنعت ارزآور خواهیم بود.

* به نظر دومین شرکت ساختمانی چین هم در حال رفتن زیر آب است. به گفته برخی منابع، شرکت China Vanke هم‌اکنون درحال مذاکره با بانک‌هاست تا از اولین نکول اوراق قرضه خود جلوگیری کند. دولت چین اعلام ‌کرده که از شرکت‌های در حال ورشکستگی حمایت نخواهد کرد و رفتنی‌ها باید بروند. خبری هم از برنامه بلندپروازانه نیست. 

* روز شنبه فروش سهام در کلیه نمادهای موضوع بازارگردانی در بازارهای اول دوم و پایه فرابورس ایران ممنوع بود.

* عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: این شرکت در تاریخ ۲۳ اسفند ماه نزد سازمان بورس و اوراق بهادار درج نماد شد. وی گفت: از همین‌رو به نظر می‌رسد بیش از ۹۰ درصد کار عرضه این مجموعه به اتمام رسیده و احتمالا در ابتدای سال جدید شاهد عرضه اولیه سهام این شرکت در بازار سرمایه خواهیم بود. وسپهر سهامدار این شرکت بوده و اثر بااهمیتی از عرضه این نماد خواهد گرفت. از این رو توصیه می‌شود وسپهر را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

5) بررسی صنایع :

* در گروه فلزی و معدنی، فملی به کمک رشد قیمت مس در بازارهای جهانی با تقاضای نسبتا خوبی همراه بود. نگرانی‌ها از کاهش تولید چین ناشی از تضعیف کارخانه‌های ذوب باعث شده تا بعد از مدتها قیمت مس به بیش از 9 هزار دلار برسد ! علاوه بر این تداوم تولید با مارجین حداقلی در این بخش باعث شده تا حفظ سطوح قبلی عرضه در بازار صرفه نداشته باشد و این امر منجر به رشد قیمت‌ها شده است. فملی با نفوذ به سقف تاریخی و در صورت تداوم تقاضا می‌تواند سیگنال قدرتمندی را برای سایر اعضای گروه صادر نماید. در این گروه فسرب هم معاملات جالب و پرحجمی دارد. در نمودار این سهم شاهد تشکیل الگوی دوقلوی معکوس هستیم. فسرب با تثبیت در قیمت‌های بالاتر از مقاومت 215 تومانی، پتانسیل ثبت یک بازدهی سریع 25 درصدی را دارد.

* در گروه خودرویی، به نظر پولبک در نماد خودرو رو به پایان است و بسیار بعید است که سهم مجددا به قیمت‌های کمتر از 300 تومانی بازگردد. بنابراین انتظار می‌رود پس از کمی دست به دست شدن، شاهد آغاز رالی جدیدی در این نماد پرحاشیه و همچنین همگروهی‌های او باشیم. در تجاری‌سازان، زامیاد بواسطه ثبت افزایش سرمایه چند روز زیر فشار عرضه بود. برای این سهم برگشت از بازه قیمتی 420 - 410 تومانی و حرکت به سمت کانال 500 تومانی را متصوریم. زامیاد با تغییرات مدیریتی می‌تواند برای سال 1403 هم به سود جالب توجهی دست یابد.

* در گروه سیمانی معاملات سرد و بی‌رمقی را شاهد هستیم و این در شرایطی است که بصورت سنتی، سیمانی‌ها بهار خوبی چه در تولید و فروش و چه در روند معاملات دارند. به لحاظ تکنیکی، سفارس یکی از بهترین‌های گرذوه سیمان است که در محدوده 3.350 - 3.400 تومانی برابر با کف کانال صعودی خود قرار دارد. لذا چنانچه به دنبال سهم خوب و نقدشونده در گروه سیمانی هستید، توصیه می‌شود سفارس را در این قیمت‌ها زیر نظر داشته باشید. همچنین سیتا نیز بواسطه بحث تجدید ارزیابی می‌تواند گزینه جالبی برای بررسی باشد. به‌خصوص که بعد از شکست مقاومت 890 - 900 تومانی، پولبک خوبی به این ناحیه داشته است.

6) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی و در شاخه شرکت‌های فعال در تولید متانول، نگاهی به شخارک داشته باشیم که در نیمه دوم سال با وجود بسیاری از مشکلات، شرایط بهتری نسبت به نیمه نخست سال داشت و به نظر در بین متانولی‌ها یکی از بهترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها است. گزارش ماهانه شخارک نشان می‌دهد که این شرکت در بهمن 1402 موفق به فروش 1,567 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به‌‌‌ماه گذشته رشد 29 درصدی داشته است. لازم به‌توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 1,154 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 36 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت سال جاری مبلغ 12,690 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه شخارک از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در بهمن 1402 موفق به فروش 119,898 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 34 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 13,472 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 38 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان بهمن حدود 94 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

* در گروه معدنی، نگاهی به فگستر داشته باشیم که به مجمع فوق‌العاده رفته و نکته مهم اینکه عملکرد بسیار خوبی در تولید و فروش به ویژه در 2 ماه گذشته داشته و با توجه به پیشی گرفتن از بودجه برآورد شده، گزارش 12 ماهه خوبی خواهد داشت. گزارش ماهانه فگستر نشان می‌دهد این شرکت در بهمن موفق به فروش 180 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 43 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 89 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 103 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 974 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه فگستر از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در بهمن موفق به‌فروش 1,783 تن محصول شده که نسبت به‌ماه گذشته رشد 8 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 892 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 5 درصدی برای سال 1402 را داشته که توانسته تا پایان بهمن حدود 109 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24